dijous, 10 de juliol del 2014

De literatura en femení

Hi va haver un moment en què em va interessar molt tota la literatura escrita per dones, encara que sense fanatismes. Més ben dit, m’interessava com havia estat possible que aquelles dones escriguessin, en un món d’homes i masclista. Se sap, em sembla, que hi hagut èpoques i llocs en que les dones tenien prohibit escriure. Encara ara... (Això a part, es considera que moltes obres publicades com a anònimes podrien haver estat escrites per dones precisament per això).

Però, amb el temps, m’ho he repensat, i he tornat a interessar-me més per les obres escrites per homes... No ho sabria explicar. Sempre que es parla de com de bé escriu una dona en concret, o de les poques escriptores que hi ha i lo bones que són, em sembla que se les tracta amb condescendència, volguen dir “pobretes”, “fan el que poden, però anem a l’escriptura de debò, que és l’escrita pels homes...” Potser sigui només una impressió meva, no ho sé.

Ara estic més per les obres bones, independentment de qui les hagi escrit. Ara, la majoria han estat escrites per homes... De totes maneres jo no crec que s’hagi de ser home per escriure bé, i aquella pregaria tan famosa de la Dorothy Parker, en que demanava a déu escriure com un home, em sembla un pèl absurda...


No he cregut mai en la lectura com a militància, ni tan sols per una causa justa; s’ha de llegir per plaer. Però em sap una mica de greu que, a part d’algunes honroses excepcions, tot allò escrit per dones es consideri “menor” o testimonial. Queda camí per recórrer, encara.