dimarts, 17 de desembre del 2013

And lots of paragrafs happened... – I molts i molts paràgrafs s’esdevingueren...

De vegades, en un escrit, aquell qui escriu es pensa que està dient una cosa, però aquell qui llegeix, no és ja que en llegeixi una altra, sinó que llegint el mateix n’entén una altra.

Això pot provocar malentesos considerables...

Al meu entendre, l’escriptura és bona quan passa això, quan d’un mateix escrit se’n poden fer diferents lectures, a partir de les mateixes paraules escrites... -Una de les quals sempre explica a aquell qui escriu i la seva més íntima veritat.- Però se’n poden fer altres interpretacions, segons el paradigma on es trobi aquell qui llegeix i el grau de coneixement que tingui d’aquell qui escriu... o de l’ésser humà en general... -De vegades la interpretació que es fa diu més d’aquell qui la fa que no pas d’aquell qui ha escrit...- Són possibles tantes interpretacions, o lectures, com persones ho llegeixin...

Com a aquella qui escriu, això em fa una mica de por... No ja de mostrar-me, sinó que algun lector a l’altra punta de món em pugui conèixer més bé del que em conèixen a casa, del que em conec jo mateixa... només havent-me llegit...

Arriscar-se a que et conegui qui no et veu, qui només et llegeix, és el preu de l’escriptura...

De vegades em pregunto si m’ho he pensat bé, si és això el que vull... Si arriscar-se val la pena... Ja no dic pecuniàriament, sinó com a filosofia de vida... Un escriptor ha de ser sincer... Tots tenim coses de les que no ens agrada parlar...  I pensant-nos que expliquem altres històries diem coses de nosaltres als nostres bons lectors de les que ni tan sols som conscients...

No ho sé pas, no m’ho havia plantejat mai de debò, no sé pas si és això el que vull quan escric... que a través de la transparència del paràgraf se’m conegui... i donar la possibilitat que cada nou lector em vegi a la seva manera...

No ho sé pas... no hi he pensat pas gaire seriosament, en això... Sempre, només, he escrit i prou, sense pensar més enllà, sense càlculs. -Que, a més, si els hagués fet segur que estarien equivocats.- No s’ha, no es pot, calcular l’efecte que fa el que s’escriu... en els altres, en una mateixa... L’escriptura calculada, com una manta massa curta, si volem que ens tapi el cap, ens deixa al descobert els peus...

Per no multiplicar els malentesos es millor no intentar calcular l’efecte del que escrivim. El que hagi de ser serà. La imatge que donem serà; no pot ser fruït d’un càlcul... Però... podem escriure així de despreocupadament en un mitjà com internet, en un món com en el que vivim?


2 comentaris:

Anònim ha dit...

si per exemple el bategar d'ales d'una papallona a nova zelanda por crear un huracà a florida, com vols que intentem copsar el què passarà quan algú ens llegeixi el que escrivim? Això no treu, que la majoria de vegades no passi res...

Clarissa ha dit...

Tan de bo no passes res!