dimarts, 21 de juny del 2011

L’art de comprar llibres

Sé que hi ha algunes llibreries de les moltes llibreries de les comarques gironines on de tant en tant em deixo caure que es pregunten com m’ho faig per saber que tenen tal o qual llibre i com m’ho faig per trobar-lo entre els altres sense pestanyejar. A mi que es preguntin això em sembla bastant absurd, perquè ells bé que ho saben, els llibres que tenen, generalment... [Encara que vaig a algunes llibreries (poques, no diré noms) en que curiosament no ho saben tan bé com caldria esperar, i em trobo amb el cas paradoxal que si bé a mi mai em contractarien per treballar-hi, en tinc més idea que la persona que despatxa. Però bé, no ho criticaré; cadascú porta els seus negocis com li sembla. A més, això a la majoria de llocs no passa, al contrari, els llibreters acostumen a ser pous de ciència amb els qui és molt instructiu parlar i que ho saben tot sobre els llibres que tenen (tampoc no diré noms).]

Respecte a com sé que en una llibreria concreta tenen aquell llibre en concret que m’interessa... no és cap miracle: fa molts anys que, per la meva addicció –els llibres són la meva obsessió-, el meu únic hobby a l’hora de sortir de casa és anar de llibreries per les comarques gironines, al final sé la mena de llibres que té cada llibreria i on estan col·locats. És una simple qüestió d’observació, deducció, memòria i perseverança. Hi he anat moltes vegades i tinc una memòria fotogràfica pels llibres. Una persona que compra fruita a mercat sovint sap quines són les millors parades, no? Només faltaria que amb els anys que fa que em compro llibres no sapigués on trobar-los! Un truc que ajuda molt a localitzar un llibre és saber si és novetat. (Ai, l’internet...) Els llibres que acaben de sortir són molt més fàcils de localitzar, ja sé a quines llibreries tenen servei de novetats de tal o qual editorial, això no té cap secret. Un llibre que és novetat i que m’interessi sempre sé on el tenen. Hi ha més problemes per localitzar un llibre que no sigui novetat, generalment s’ha d’encarregar, amb el remenament de comunicacions que això suposa i la murga d’haver d’esperar, i el perill que ja estigui descatalogat. Abans de demanar un llibre que no és novetat sempre procuro buscar per internet si està descatalogat, i si ho està ja no el demano, encara que de vegades l’internet em falla en aquest aspecte. Però generalment sé si el llibre que vull el tenen en una llibreria en concret o l’hauré d’encarregar, i no em sembla que saber això sigui tenir accés a cap informació privilegiada o miraculosa, simplement fa molts anys que em compro llibres i tinc ulls a la cara. I tinc un interès real pels llibres que la majoria de gent no té.