dilluns, 2 de maig del 2011

El rei del picoteig

He acabat el llibre Pensaments, de Joseph Joubert (Proa). Me’l vaig comprar perquè Pla recomanava molt a aquest autor. Ha estat un gran descobriment. Totes les seves opinions m’han fet pensar i he fruit molt llegint-les. És un llibre que guanya quan més hi avances, em va costar una mica agafar-li el ritme, però la final m’ha sabut greu acabar-lo i tot. Sobretot m’han interessat les opinions sobre poesia i el fet d’escriure, i sobre filosofia i el fet de llegir. Ja havia llegit una altre llibre de Joubert, un Pensamientos (Edhasa) recopilat per un altre editor, en castellà, -el vaig agafar de la biblioteca-  i la recopilació resultava més punxant si això és possible (i curta), però aquest llibre també m’ha agradat molt. (N’hi ha altres edicions en castellà que si puc també em llegiré). Es tracta d’un autor molt interessant si qui el recopila ha fet bé la seva feina, perquè, com que va escriure tant i tan i tan fragmentàriament, es veu que no tot té interès avui en dia. Pla se’l devia llegir en francès, i no sé exactament quines de les seves sentencies devia llegir ell, si ho va llegit tot o va llegir alguna recopilació encertada, com són aquestes dues traduccions; Pla tenia una gran capacitat de lectura. En tot cas, un bon autor per gaudir de la lectura picotejadora i pensar una mica amb un pèl més de profunditat que un picoteig.